See the fool I'll be..

 
Bilden ovan har cirkulerat på Facebook ett tag nu. Kul. Att man dissar mobilberoendet på sociala medier som 90 % använder just via mobilen. Men det är lite där det ligger. Vi vill gärna visa upp att vi inte är beroende av vår telefon eller de sociala medierna. Att vi är bättre än så. Men handen på hjärtat. Hur många gånger om dagen drar du fingret över skärmen och klickar vant in på den välplacerade instagramappen eller facebookappen? Ärligt. För mig är det sjukt många gånger om dagen. Speciellt när jag är ute. Bara jag ska gå mellan bilen och hissen plockar jag upp den. När jag sitter på bussen är den min räddning från alla märkliga människors blickar. COME ON! VAD FAN HÅLLER VI PÅ MED? 
 
Vad hände med att prata med varandra? Att bjuda hem vänner för att visa upp resans bilder. Att få en ny bekantskap på fiket eller att se att en krokus stuckit upp ur den frostiga marken. 
 
Misstolka mig inte. Jag säger inte att andra gör. Jag gör. Jag är kanske till och med en av de värsta. Jag med mina jävla matbilder jämnt och ständigt. Att maten ofta hinner kallna innan jag tagit den perfekta bilden och kommit på den bästa beskrivningen. Jag kan till och med bli arg för att jag inte kommer på en tilllräckligt bra text eller får med fågeln på bilden. Jag hatar att gå på bio - för där kan jag inte ta upp mobilen och kolla flödet. 
 
Sjukt. Det är vad det är. Men också ganska kul. Jag gillar att se vad andra lagar för mat. Det ger mig inspiration. Jag tycker om att se hur hippiesen klär sig i SF och hur man äventyrar på NZ. I love it. Men när lät vi det styra det sociala umgänget? När började vi tycka det var okej attt sitta med mobilen under en middag, till en film i soffan, på fotbollsmatchen, på resan och allt vad våra barn gör. Vad gör att vi hur lätt som helst kan släppa nuet för att vi måste posta om det på insta? Undvika att dansa loss på konserten för att filmen blir skakig. Ja ni förstår. 
 
Kan inte vi alla bara börja prata mer, umgås och inte sälja ut oss på nätet. Kan vi inte skryta om våra resor/barn/konserter/middagar/presenter över en öl eller en bit mat istället?
 
Ps. Läser du detta på en mobil just nu? : )
Love M. 

Kommentarer:

1 Helle:

skriven

Så bra inlägg!!! Tänker mycket på detta. Det är sjukt skrämmande så beroende man är av sin telefon & sociala medier. Hade jag inte velat ha kameran på mobilen hade jag köpt en gammal skrotmobil som det endast gick att ringa och smsa med. Men det är lättare att dra fram iphonen och fota Viggo om dagarna, än att plocka fram systemkameran. (Borde ju dock ta foton med den oftare)... Men ja.. Jag försöker att inte prioritera mobilen och försöker hålla mig till vissa tider om dagarna. Sjuk man är! Haha.

Älskar att du bloggar igen!!! Puss

Kommentera här: