Maybe we need to be messed up..

"Before we step up"

Jag har nämt vid ett flertal tillfällen att jag är intresserad av hälsa. Jag har till och med tänkt att plugga några kurser inom ämnet. Men ändå så lyckas jag aldrig ta vara på min egen häsla speciellt bra. Här sitter jag nu med feber för tredje gången bara i år. Jag tar det som en stark varningssignal och känner nu, starkare än någonsin, att det är dags att ta tag i min hälsa på allvar.

Jag tänker börja med en nyttig kost. Mycket grönsaker och vitaminer. Att sätta mig ner och äta tre mål om dagen är också en regel jag ska börja följa. Utöver denna omläggning ska jag börja föra matdagbok. Det är något jag är känslig mot, men har aldrig lyckats klura ut vad det är. Men kanske det viktigaste jag ska göra med kosten är att ta bort mitt socker. Jag är gravt sockerberoende och måste ha mitt dagliga juice och chokladintag. Nu ska det bort. Det är inte okej att byta ut ett av dagens tre mål mot en liter cola och ett 200 g choklad.. Blä.



Sedan har vi träningen. Att leva häslosamt innebär att man rör på sig. Att man fyller lungorna med frisk luft och att man ser annat än lägenhetens väggar. Tyvärr så har jag ju en väldigt klen rygg efter två ryggskott och måste bygga upp den innan jag kan börja med någon sport. Jag testade ju att ta upp fotbollen igen där en snabbis, men lyckan blev kortvarig när ryggen gjorde sig påminnd igen. Men det är dags att ta tag i det nu. Jag måste boka några timmar med någon pt som kan lära mig diverse övningar som kan bygga upp min rygg igen. Bara som ett startskott. Jag tror det är väl spenderade pengar när man är 22 år och redan har en rygg i samma skick som en 60 årings..

Så en pt ska hjälpa mig bygga upp min rygg. Tills den magiska dagen är här tänker jag fortsätta med mina pws. En timme ligger min standardrunda på. Sen har jag två kortare och en betydligt längre. Jag älskar dessa pass. Bara jag och min musik. Tankarna får ta plats och den kalla luften slår mot ansiktet. Det bästa är när det regnar. Dessutom kör jag lite innefys när jag har orken. 100 situps, 50 armhävningar, 20 utfall per ben och några ryggövningar brukar vara lagom. Så nu gäller det bara att få detta till min dagliga rutin.



Men förutom kost och träning måste andra faktorer också spela in för att hälsan ska vara på topp. Alkoholintaget är en stor hälsobov. Men när man är en livsnjutare så är det svårt att inte unna sig de där glasen rödvin, whiskeyn eller de där engelska alesen. Och jag tror inte på vita månader, istället tror jag på att välja sina fester. Att festa var helg håller inte i längden och är faktiskt inte speciellt kul. Därför tänker jag nu börja planera in de helger jag ska festa och vilka jag ska hitta på annat. Och fundera på om de där spontana awsarna verkligen är värt det?

Men man måste också vara glad. Man kan äta, träna och dricka rätt. Men har man inte glädjen är hälsan i botten. Jag är för det mesta glad. Har mina bakslag. Mina dippar. Men för det mesta är jag faktiskt glad. Men jag vill ha något mer. Ett intresse. En utmaning. Jag vill ha någon form av hjärnstimulans. Jag vill nörda mig i något. Läsa böcker och drömma mig bort i. Leda diskussioner och informera om.

Ett steg i taget.
Love M.

Kommentera här: