I'm on the edge..

"Of glory"

I'm back on track! Jag är in gen helgbloggare och kommer nog aldrig bli. Ska försöka hitta någon app till min snygga ZTE så jag kan blogga vart jag än befinner mig.. Just nu ligger jag i min fantastiska soffa. Nyvaken. Fick hela 14 timmar inatt! Välförtjänt. Funderar över vad jag ska göra under mina två lediga dagar.. Jag tippar på att jag kommer sova. Äta. Sova. Because I can!



I helgen har jag tänkt mycket på hur accepterat det är med elakheter och folk som är oförskämda. Vi är vana vid att ha en hård jargong i vänskapskretsen. Man hör ofta yngre tonåringar säga hora, bög och bitch till varandra. Inte i någon negativ mening, utan helt enkelt som ett slags smeknamn. Ingen reagerar något speciellt på detta. Kanske damen bredvid dem på tåget ger dem en extra fördömande blick, men hon har också hört dem säga det förut. "Dagens ungdom". I äldre umgängen är det fortfarande vanligt med dessa "smeknamn". Bög och fitta används flitigt i min krets. Om någon sviker, drar hemåt eller helet enkelt beter sig som en fitta så får denne höra det. Hur moget är det? Ärligt talat. Könsord? Real cute. Men det är inte bara orden vi använder som är nedvärderande. Hela jargongen är ofta negativ. Det är det här som kallas ironi som skapat det hela tror jag. Och alla är vi medvetna om det. Tills någon går över gränsen. Och då säger vi inte ifrån. Vi tar det. Surar. Vad är det för jäkla kommunikation egentligen?

Men i helgen stötte jag också på en annan sorts arrogans. I kassan. På jobbet. I mötet mellan två personer. Som anställd och kund. Många gånger får ett kassabiträde inträda en helt annan roll. Rollen som terapeut. Vi lyssnar på vad kunden har att säga och ger dem den feedback de behöver. Det tillhör servicen. Att vara där. Och jag gillar det. Men ibland så kan någon utnyttja detta. De vet att jag inte kan svara tillbaka fullt ut. Så ibland får man möta de mest oförskämda kunderna. För att de haft en dålig dag eller något. Det mesta kan jag ta. Men jag blir nästan full i skratt när en kund medvetet trycker på mina knappar. Försöker dra fram en reaktion. I helgen har jag färgat håret. Börjat gå tillbaka till min egen blonda färg. Det tar lång tid men så värt det. Alltså något som en kund totalt borde skita i. Det har inget med min service, mitt arbete att göra. Enbart mitt utseende. Men detta fick ändå ett par kunder att "attackera". Försöka locka fram någon slags reaktion hos mig. Först börjar de med en oförskämd kommentar om hur fasen mitt hår ser ut. När jag inte blir förbannad av detta gör de ett nytt försök med ett nytt påstående. Och så fortsäter det. Jag sitter där och svara på deras dumehetr med ett leende. Och i ärlighetens namn så bryrjag mig inte så mycket. Men jag blir förbryllad över hur en kund kan vilja föra över sin irritiation till mig? Klaga gärna om du får otillräcklig service, om jag är otrevlig eller på något sätt gör fel. Men för helvete. Ge fan i att snacka om mitt utseende!

I know I look hot ; )
Love M.

Kommentera här: