Överallt på jorden finns människor som vet..

"Att regnet alltid faller i tid och evighet"

 1

En vacker röst som inte många i Sverige kan ha missat vid det här laget. Jag upptäckte henne via något tvprogram när hon hade släppt sitt första album våren 2008. Melissa sätter ord på känslor som många av oss inte riktigt kan uttala. Sorg av olika slag. Första albumet tilltalade verkligen mig. Kanske var det för att det var något nytt. En sådan underbar röst till tonerna av en stillsam gura. Kanske var det igenkäningsfaktorn. Kunde hon så kunde jag. Ja, va vet jag. Jag blev helt trollbunden. Speciellt beroende blev jag när min farmor plötsligt blev sjuk. Det här var på hösten 2008 och jag hade tagit studenten och skulle nu vara redo för ett nytt steg i livet. Och så blir farmor akut sjuk. "En famn för mig" blev låten jag fick trygghet i. Jag vet att den egentligen verkar handla om ett uppbrott ur en kärleksrelation. Men den funkade för mig. För visst har farmor en famn för mig vart hon än befinner sig. "New York" och "Hanns" har hon en så otroligt skör röst som bara den skvallrar om hur mycket känslor hon besitter.

Sammanfattningsvis var den här debuten otroligt stor för mig. Den har hjälpt mig många gånger när mina ord inte lagt sig rätt. Den ger ut en budskap om hopp i allt det dystra. Jag gillar det här albumet starkt.

 2

När sedan det andra albumet "Säg ingenting till mig" kom ut under hösten 2009 var jag mätt på Melissa. Dels för att jag fortfarande tyckte det var jobbigt att lyssna på vissa spår på första albumet då de drog upp så mycket minnen. Men också att hajpen hade blivit så jäkla stor. Nu lyssnade alla på Melissa. Så jag tror knappt jag gjorde en lyssning av albumet förrän nu i våras kanske. Visst att man hörde några av spåren på radion, men inget jag tog in. Så mina åsikter om tvåan är inte lika starka. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den. Jag tror att jag tyckte den verkade för "glad" hur man nu kan ha den åsikten. Plötsligt gick låtarna allt fortare, instrumenten blev flera. Jag saknade enkelheten, hennes röst. "Lät du henne komma närmre" var dock ett spår som satte sig. Såhär i efterhand har jag hittat många låtar jag faktiskt tycker riktigt mycket om. "Med ena foten utanför" och "Vem lämnade vem".

Sammanfattningsvis så kan jag nu i efterhand uppskatta albumet, med undantag av några spår. Men ett betydligt blekare album än debuten.

 3

Det tredje albumet kom jag i kontakt med när de gav ut spåret "Innan jag kände dig" på youtube. Det här bådar gott var min första reaktion. Jag har inte hunnit lyssna igenom albumet speciellt många gånger men jag tycker redan bättre om det än tvåan. Här tycker jag mig bli träffad av hennes röst sådär nära inpå igen. Gitarrspelet är tillbaks.


Så om jag ska beskriva min relation till Melissa Horn efter hennes tre skivsläpp så är det starkt. Men går i perioder. Det blir lite för ensidigt och torrt att lyssna för ofta och för mycket. Men när det då och då dyker upp en låt i spotifylistan så sprider värmen sig alltid lika fort. Jag ska se henne live för första gången nu i november. Det kommer nog vara en upplevelse att minnas länge. Länge.

Love M.

Kommentarer:

1 HELLE:

skriven

Love it! Lyssnar på Melissa när jag är stressad, hennes musik gör mig lugn och harmonisk fast att det mest handlar om hjärtesorg :P

Kommentera här: