We love to put it in your mouth..

"Tasty. So get down and take it"



Japp. Jag erkänner det. Det är mot alla mina principer. MEN. Jag gillar den nya "badtaste" musiken. Speciellt den svenska. Som verkligen sprutar ut just nu. Ta bara sommarens största plåga "Fest hos Mange" (Mange Makers – Fest hos Mange).. Panda Da Pandas "Titta när han dansar"(Panda Da Panda – Titta när han dansar).. Jag kallar detta "badtaste" då de ofta spinner på sex, fylla och sjungs med så mycket dialekt och påhittiga uttryck som möjligt. För mig är det enormt svårt att erkänna att jag fullkomligt älskar detta. JAG. Jag som lyssnar på svensk djup indie och sätter texten högt på agendan. Att jag ska lyssna på sån trams finns ju egentligen inte.. Men jag är också en sann festprisse. Och är det någonstans dessa låtar funkar så är det på fest. Iaf så har jag nu under veckan kommit i kontakt med ett gäng nya. Dessa kan man dock hitta ett visst mörker och djup bakom de partystinna texterna.

Ingen har väl missat "När jag går ner" av Norlie & KKV (Norlie & KKV – När jag går ner) Som bjuder in till en text om sex. Iaf är det första intrycket man får. Men lyssna på texten ett par gånger till och hör hans desperation efter att få den där tjejen. Inte bara i bingen.. Och visst är det lite Daniel Adams Ray/Oscar Linnros över det hela?

Heller inte dängan som hängt med ett bra tag "Bubbelgum" av Marcus Price & Carli (Marcus Price – Bubbelgum). De har nu dukat upp med en ny låt som funkar på samma sätt. Bra ös. Sjukt irreterande ljud och upprepande meningar. "Flaska & bas" (Marcus Price & Carli – Flaska & bas). Och den här öser jag mycket nu. Även i dessa, speciellt flaskor & bas kan man hitta ett visst djup bakom det uppenbara.

Marcus Price har även varit i farten med Loso och gjort "Stora trumman" (Marcus Price & Loso – Stora trumman) och här har vi också full fart. Ös.

Vit Päls har gjort den smått underbara "Loving you was crazy shit" (Vit Päls – Loving You Was Crazy Shit). Här har vi inte samma klubbiga ös som i de andra bitarna. Här har vi mer glad rock med glimten i ögat. Men visst fan är det här "badtaste" egentligen? Återigen desperation är ett ledord. (Är alla olyckligt kära just nu??)

För att avsluta dessa rykande badtastelåtar så vill jag nämna Albin Gromers "Tillsammans" (Albin Gromer – Tillsammans) här har vi ännu en låt om kärlek men med en tung bas. Ett gott ös.

Efter ytterligare en stunds funderande så kan jag hitta min kärlek till badtaste startat med band som Familjen och Maskinen. Men de har ändå lite mer finess kan tycka. Men ge dessa killar ett par månader till och de kommer lira lika högt.

Lyssna och skaka lite du med!
Love M.

Kommentera här: