I'm a whisper in water.



Björk. Jag är ju allergisk mot björk. Pollen iofs. Inte artisten. Hrm. Men det dröjde länge innan jag vågade möta henne på djupet. Verkligen lyssna. Häpna. Och fundera. - Alla har vi nog sett bilden av Björk med svanklänningen. Det var typ allt jag visste om henne. Att hon på någon gala hade en klänning i form av en svan.. Det räckte för mig. - Hon var en sån..

Men så kom jag kontakt med joga. Låten joga. Som Björk hade gjort. Det är bara några månader sedan. Men den trollband mig direkt. Den fanns med på Homogenicalbumet som kom ut 97. När jag var för ung för att förstå vad detta var. Så sjukt inspirerande och peppande låt. En låt som flörtar med äventyr och kärlek.

"All that no one sees
You see what's inside of me
Every nerve that hurts
You heal deep inside of me, ooh
You don't have to speak
I feel"

                 

Fantastiska kvinna. Lyssna på Joga, Hyperballad, Human Behaviour, Bachelorette och så många fler. Låtarna ger tid till andning och stora tankar. Det är vackert. Rörigt. Ärligt. Och fantasifullt. Åh, jag är nästan kär.

"it's real early morning
no-one is awake
i'm back at my cliff
still throwing things off
i listen to the sounds they make
on their way down
i follow with my eyes 'til they crash
imagine what my body would sound like
slamming against those rocks"

Jag köpte Björks greatest hits (vilket är emot mina principer, men var den skivlagret hade kvar). Men efter vidare inlyssning är nu ett par andra album stadigt skrivna på min måstelista. Björk som fick ta emot Polarpriset i fjol. Hon gjorde uttalanden om att hon inte kände till priset, men blev väldigt hedrad av att bli tillfrågad att ta emot priset. Hon gjorde dessutom ett uttalande om musikens framtid. Hur internet håller på att "förstöra" marknaden för artisterna. 

– Jag ser inte musik på nätet som ett dilemma utan som stimulans. Behovet av musik i världen kommer alltid att vinna över de hinder som formaten utgör. - Fint sagt inte sant?

Leave me now, return tonight..
Love M.

 

Kommentera här: